Метою викладання навчальної дисципліни «Соціальна робота з різними категоріями клієнтів» є засвоєння студентами знань щодо особливостей соціальної роботи з різними категоріями клієнтів в умовах розвитку демократичних засад суспільства, зокрема з урахуванням принципу рівності прав та свобод представників різних соціальних груп суспільства; сприяння формуванню вмінь та навичок щодо організації цілеспрямованого та раціонального втручання в процес розв’язання проблем різних категорій клієнтів та задоволення їх потреб.
Основними завданнями вивчення навчальної дисципліни «Соціальна робота з різними категоріями клієнтів» є:
– сформувати системне уявлення про сутність теоретичних і методичних засад соціальної роботи з клієнтами різних категорій;
– охарактеризувати чинники, які зумовлюють появу та специфічні проблеми особливих категорій клієнтів;
– продемонструвати багатоманітність наявних у сучасній Україні категорій клієнтів, які потребують допомоги з боку соціальних служб;
– розкрити правові засади соціальної роботи з різними категоріями клієнтів;
– розкрити організаційно-функціональну структуру соціальної роботи з різними категоріями клієнтів в Україні;
– ознайомити з вітчизняним та зарубіжним досвідом організації соціальної роботи з різними категоріями клієнтів.
У результаті вивчення навчальної дисципліни «Соціальна робота з різними категоріями клієнтів» студенти повинні знати:
- причини, які зумовлюють процеси виключення із суспільства певних категорій клієнтів;
- сучасні теорії щодо проблем виключення;
- психологічні та соціально-педагогічні особливості окремих категорій клієнтів, їхні потреби та проблеми;
- нормативно-правове забезпечення соціальної роботи з різними категоріями клієнтів;
- особливості організації соціальної роботи з конкретними категоріями клієнтів в Україні;
- форми та методи профілактично-корекційної, лікувально-оздоровчої та реабілітаційної роботи з різними категоріями клієнтів;
вміти:
- використовувати набуті знання щодо специфіки потреб та проблем представників різних категорій клієнтів у практичній соціальній роботі;
- розуміти проблеми різних груп клієнтів, які зумовлені їх виключенням із суспільства, та перетворювати їх на низку конкретних практичних завдань;
- застосовувати правові норми соціального захисту клієнтів – представників окремих категорій та груп;
- здійснювати аналіз стану організації соціальної роботи з конкретними категоріями клієнтів в Україні та визначати шляхи її покращення;
- добирати ефективні форми, методи та прийоми втручання в роботі з різними категоріями клієнтів, спираючись на ресурси клієнтів та соціальних служб;
- володіти різноманітними формами індивідуальної, групової та масової роботи з клієнтами;
- застосовувати технології соціальної роботи для ефективного розв’язання проблем клієнтів – представників різних категорій;
- використовувати системний підхід до аналізу та планування соціальної роботи з конкретними категоріями клієнтів.
Згідно з вимогами освітньо-професійної програми «Соціальна педагогіка» студенти повинні досягти таких результатів навчання (компетентностей):
- здатність до вибору стратегії й тактики соціальної діяльності з урахуванням загальнолюдських цінностей і специфіки потреб та проблем клієнтів, які представляють різні категорії населення України;
- здатність установлювати та підтримувати професійні відносини з клієнтами;
- здатність визначати та аналізувати проблеми, потреби, специфічні особливості та ресурси індивіда, групи, громади;
- здатність будувати соціальну роботу з клієнтами на базі компетентного використання нормативно-законодавчих актів, що захищають їхні права;
- здатність аналізувати та здійснювати відбір новітніх форм і методів роботи в конкретних практичних ситуаціях, у тому числі з урахуванням зарубіжного досвіду;
- здатність визначати завдання та умови втручання;
- здатність враховувати проблеми, потреби, специфічні особливості та ресурси індивідуального або групового клієнта у виборі методів втручання;
- здатність оперувати соціальними технологіями в практичній діяльності;
- здатність до забезпечення соціального захисту, надання допомоги й підтримки, надання соціальних послуг окремим особам та соціальним групам;
- здатність до розв’язання проблем клієнтів шляхом залучення відповідних спеціалістів (ресурсів різних соціальних служб), мобілізації власних зусиль, фізичних, психічних та соціальних ресурсів клієнта.
- Викладач: Курінна Алла Феліксівна